Maloobchodní tržby v ČR za září 2021
Tuzemský maloobchod hlásí pokračující růst spotřeby domácností, na segment prodejů automobilů ovšem zjevně negativně dopadají výpadky ve výrobě, způsobené nedostatkem potřebných komponent.
V užším maloobchodu, tj. mimo segment motorových vozidel, se v září tržby meziročně zvýšily o 3,6 %, u nepotravinářského zboží se však prodeje zvýšily o 6,7 %.
V září rostly především prodeje počítačů a telefonů, výrobků pro domácnost a kosmetiky a toaletního zboží.
Maloobchodní tržby vykázaly v září neočištěný meziroční růst o 3,6 %, zatímco trh očekával nárůst o 4,3 %.
Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 3,4 %.
Z hlediska růstu dominovaly prodeje počítačů a komunikačních zařízení, jež si meziročně připsaly 6,8 %, růst prodejů o 5,3 % vykázaly výrobky pro domácnost, nadprůměrný růst vykázaly také prodejny s kosmetickým a toaletním zbožím, kde tržby meziročně vzrostly o 4,7 %.
Prodejů skrze internet a zásilkové služby v září meziročně vzrostly o 15,6 %, což je v rámci letošního roku podprůměrný výsledek, neboť průměrný meziroční růst této formy prodejů za letošní první tři čtvrtletí činí 23,5 %.
U této formy prodejů nepříznivě působí efekt vysoké meziroční srovnávací základny, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, prodeje přes internet silně rostly a i letošní druhé pololetí je meziročně porovnáváno s hodně vysokou základnou.
Prodeje motorových vozidel v září klesly meziročně o 9,2 %, zde se zjevně projevuje nedostatek potřebných dílů v automobilovém průmyslu, jenž vede k výpadkům ve výrobě a ke zpožďování dodávek pro konečné zákazníky.
Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %.
Za letošních prvních devět měsíců byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 3,3 % a závěrečné čtvrtletí může pomoci letošní celoroční výsledek ještě dále vylepšit.
Meziroční růst maloobchodních tržeb bude v letošním závěrečném čtvrtletí podpořen i poměrně nízkou srovnávací základnou danou uzavírkami a omezeními, kterým tuzemský maloobchod čelil po značnou část závěrečného čtvrtletí roku 2020.
Spotřeba domácností je jedním z klíčových tahounů obnovení růstu české ekonomiky, nárůst inflace pozorovaný v posledních měsících nicméně začíná nepříznivě doléhat na sentiment spotřebitelů.
Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Srovnejte si investice a spoření ZDARMA!
- Snadné a rychlé srovnání
- Spoření s nadstandardním úrokem
- Komplexní srovnání investičních nástrojů