Spotřebitelská a podnikatelská důvěra v ČR za březen 2017
Zhoršení důvěry v tuzemském průmyslu vnímám jako překvapivé - jak příznivé vnější prostředí, tak domácí poptávka by měly náladu v českém průmyslu vytáhnout v dalších měsících nahoru.
Nálada v české ekonomice klesla na osmiměsíční minimum, a to kvůli slabší důvěře na straně podnikatelů. Konkrétně se důvěra zhoršila v průmyslu, stavebnictví i službách, mírné zlepšení hlásí pouze obchod, přičemž zhoršení nálady zejména v průmyslu lze hodnotit jako překvapivé. Zlepšení nálady naopak hlásí spotřebitelé, čemuž napomáhá příznivá situace na trhu práce a růst optimismu spotřebitelů ohledně jejich vlastní finanční situace.
V případě průmyslu klesla celková důvěra, když se zvýšil stav zásob a zhoršilo očekávání ohledně výroby pro příští tři měsíce: vzhledem k pozitivní náladě v průmyslu v eurozóně a stejně tak vzhledem k pozitivním signálům z průzkumů PMI pro tuzemský průmysl jde o překvapivě negativní vyznění. Očekávám, že jak příznivé vnější prostředí, tak síla poptávky v české ekonomice povedou k tomu, že se nálada v tuzemském průmyslu v příštích měsících postaví na nohy. Nicméně, i tak budou některé faktory na náladu v tuzemském průmyslu tlačit v negativním směru - v tomto ohledu je namístě připomenout skutečnost, že se výrobci v rostoucí míře potýkají s nedostatkem pracovní síly s vhodnou kvalifikací.
Co se týče spotřebitelů, tam stávající dobrá nálada není vzhledem k vývoji na trhu práce nijak překvapivá. Nicméně, bude zajímavé sledovat, jak se letos na spotřebitelské důvěře podepíše vyšší inflace. Ta bude totiž ukrajovat z reálných příjmů domácností, jakkoliv by měl nominální růst mezd a platů letos dále zrychlit.
Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Srovnejte si investice a spoření ZDARMA!
- Snadné a rychlé srovnání
- Spoření s nadstandardním úrokem
- Komplexní srovnání investičních nástrojů