Napište nám

Vaše jméno a příjmení
Vaše telefonní číslo
Zpráva

Chci více informací

Pro detailnější informace o spořících a investičních možnostech Vám zprostředkujeme konzultaci s investičním specialistou.
Vaše příjmení
Vaše telefonní číslo
PSČ
Poznámka

Protiprodukt

Chci zkonzultovat protiprodukt k hypotéce

Po vyplnění formuláře níže budete propojen s investičním specialistou.
Vaše příjmení
Vaše telefonní číslo
PSČ
Poznámka
Váš požadavek byl úspěšně zaevidován
Brzy budete kontaktován/a investičním specialistou.
Pokračovat na web
>

Maloobchodní tržby v ČR za duben 2021


10.06.2021

Tuzemský maloobchod hlásí za letošní duben solidní meziroční růst tržeb, což je dáno nízkou srovnávací základnou, tedy uzavírkami, k nimž došlo loni na jaře v souvislosti s první vlnou pandemie. Vliv uzavírek je patrný zejména u prodejů motorových vozidel, jež se letos v dubnu meziročně zvýšily o 73,9 %.

Růst tržeb v maloobchodě bez motoristického segmentu v dubnu činil 7,4 % a zaostal za očekáváním trhu, kde se počítalo s meziročním růstem tržeb o téměř 10,5 %.

Letos v dubnu meziročně rostly prodeje nepotravinářského zboží a pohonných hmot, obojí v oblasti 13 % až 14 %.

Mírně naopak klesly tržby u potravin neboť v případě prodejen potravin se loni na jaře uzavírky nekonaly a tehdejší chování spotřebitelů bylo spíše ve znamení předzásobování se, u prodejů potravin tedy příznivý efekt nízké meziroční srovnávací základny nenajdeme.

Zpomalení meziročního růstu tržeb hlásí prodeje přes internet a zásilkové služby, což ale není překvapivé, neboť popularita této formy nákupů silně rostla již loni na jaře, právě s nástupem pandemie.

Maloobchodní tržby vykázaly v dubnu neočištěný meziroční růst o 7,5 %, zatímco trh očekával nárůst o 10,4 %.

Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 7,4 %.

Letošní duben byl druhým měsícem v řadě, kdy maloobchodní tržby vykázaly solidní meziroční růst, což souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen.

Letos v dubnu z hlediska růstu dominovaly prodeje oděvů a obuvi, kde tržby meziročně vzrostly o 80 %.

Dvouciferný meziroční růst v procentuálním vyjádření zaznamenaly i prodeje počítačů a telefonů, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci anebo tržby za kosmetické a toaletní zboží.

Za zmínku stojí zpomalení růstu prodejů skrze internet a zásilkové služby, jenž v dubnu činil 14,2 %, což je nejslabší nárůst tržeb pro tuto formu prodeje od listopadu 2019.

I zde hraje roli efekt srovnávací základny, ten je ale v případě internetových prodejů nepříznivý, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, tyto prodeje silně rostly a letošní duben byl již meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou.

V dalších měsících nákupy přes internet a zásilkové služby relativně utrpí tím, jak se zákazníci vracejí do znovuotevřených kamenných prodejen, popularita nákupů přes internet již nicméně zůstane zachována.

Prodeje motorových vozidel v dubnu vyskočily meziročně o rekordních 73,9 %, což opět souvisí s nízkou srovnávací základnou loňského jara.

Maloobchodní tržby v širším smyslu, tedy včetně motoristického segmentu, v dubnu meziročně vzrostly o 21 %, což v rámci dostupných údajů znamená historicky nejsilnější růst, tedy přinejmenším od počátku roku 2001.

Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %. Za první čtyři měsíce letošního roku byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 0,5 % a ve znamení růstu tržeb by měly být i zbývající měsíce letošního roku: čistě z pohledu statistiky celkového vývoje maloobchodních tržeb bude letos jejich loňský pokles více než vykompenzován.

 

Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE 

Štítky:
Líbil se Vám článek? Podělte se o něj!

Srovnejte si investice a spoření ZDARMA!

  • Snadné a rychlé srovnání
  • Spoření s nadstandardním úrokem
  • Komplexní srovnání investičních nástrojů
Srovnat investice