Maloobchodní tržby v ČR za říjen 2020
Na tuzemský maloobchod v říjnu dolehla omezení související s druhou vlnou pandemie koronaviru. Maloobchodní tržby vyjma motoristického segmentu v říjnu meziročně mírně klesly, tahounem poklesu byly slabší prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, na nichž se projevila protipandemická omezení. Dařilo se naopak prodejům potravin, kde meziroční růst činil 3,9 %, což představuje nejsilnější výsledek od letošního února.
Maloobchodní tržby v říjnu meziročně klesly o 0,9 %, když trh očekával propad o 3,3 %. Omezení související s druhou vlnou pandemie měla předpokládaný nepříznivý dopad na prodeje nepotravinářského zboží, velmi dobře se ale naopak dařilo prodejcům potravin, kteří z pohledu růstu tržeb zaznamenali letošní druhý nejlepší výsledek, když silnější růst prodejů potravin přinesl pouze únor.
Omezení možnosti prodeje či úplné uzavírky prodejen měly na tržby za nepotravinářské zboží v některých případech devastující vliv: tržby za prodej oděvů a obuvi spadly meziročně o 36,5 %, tržby za výrobky určené pro kulturu, sport a rekreaci propadly o 18,8 %.
Dařilo se naopak prodejcům farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Aspoň mírný meziroční růst tržeb hlásí také prodejny s výrobky pro domácnost.
V prostřední omezení provozu kamenných prodejen se dařilo prodejům přes internet a zásilkové služby: říjnový meziroční růst o 31,5 % představuje nejsilnější tempo od letošního května. Velmi silný růst prodejů přes internet a zásilkové služby lze z důvodu omezení kamenných prodejen čekat i pro letošní listopad.
Prodeje motorových vozidel v říjnu klesly meziročně o 10,1 %, což po červenci představuje nejhorší výsledek za letošní druhé pololetí. Zde platí konstatování, že nepříznivou roli v případě prodejů motorových vozidel hrají a dle všeho i nadále budou hrát nejistoty ohledně vývoje celkové situace v ekonomice a finanční situace domácností.
Za letošních prvních deset měsíců klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel meziročně o 0,4 %, ve zbytku roku se pokles pravděpodobně dále prohloubí. Druhá vlna pandemie má nepříznivý dopad na spotřebitelskou důvěru: prosincové otevření prodejen situaci samozřejmě zlepší, otázkou ale je, nakolik bude fungování obchodu z hlediska pandemické situace udržitelné i do dalších týdnů. Pro srovnání, v roce 2019 vykázal maloobchod celoroční růst tržeb 4,8 %.
Jestliže z tuzemského průmyslu přicházejí i nadále příznivé signály s tím, jak tento sektor ekonomiky nebyl přímo zasažen uzavírkami v souvislosti s druhou vlnou pandemie, tak maloobchod a služby jsou bohužel právě těmi sektory, na něž uzavírky dopadají.
Říjnové výsledky za tuzemský maloobchod nejsou v tomto smyslu až tak špatné, respektive celkový pokles tržeb byl mírnější, než se čekalo. Přesto je ale vidět, že prodeje některého sortimentu, zejména oděvů a obuvi, jsou zasaženy velmi silně a situace je pro tyto prodejce jistě velmi obtížná.
Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Srovnejte si investice a spoření ZDARMA!
- Snadné a rychlé srovnání
- Spoření s nadstandardním úrokem
- Komplexní srovnání investičních nástrojů