Maloobchodní tržby v ČR za červen 2020
Výkon tuzemského maloobchodu v červnu mírně zaostal za očekáváním trhu, přesto bych ale nehovořil o nějakém výrazném překvapení či zklamání. Maloobchodní tržby v červnu meziročně stagnovaly, dobrou zprávou ale je, že pokračuje růst prodejů nepotravinářského zboží. V meziročním vyjádření opět klesly tržby za potraviny a stále výrazně padají prodeje pohonných hmot.
Maloobchodní tržby v červnu meziročně stagnovaly (změna 0 %), zatímco trh očekával nárůst o 3,1 %. Tržby se opět zvýšily především u prodejů výrobků pro domácnost, slušný růst ale hlásí také prodeje počítačů a telefonů. K růstu se vrátily i další položky, u nichž byl ještě v květnu hlášen meziroční pokles tržeb, jako třeba zboží pro kultutu, sport a rekreaci anebo farmaceutické a zdravotnické zboží.
Právě širší spektrum položek, jež v případě června hlásí meziroční růst tržeb, je dle mého názoru jasným kvalitativním zlepšením v porovnání s květnem, kdy se prodeje fakticky zvýšily pouze v případě výrobků pro domácnost, jakkoliv byl růst tržeb u těch výrobků v květnu velmi silný.
Pro představu: do položky „výrobky pro domácnost“ patří například elektrospotřebiče a elektronika, nábytek, ale také koberce, krytiny, železářské zboží anebo potřeby pro kutily.
V květnu tržby v této položce vykázaly meziroční růst 15,2 %, v červnu byl růst sice mírnější, ale na úrovni 9,9 % stále velmi solidní. Outsiderem zůstávají prodeje oděvů a obuvi, kde v červnu tržby meziročně klesly o 16,4 % (v květnu meziroční pokles činil 23,7 %). Z hlediska růstu forem prodeje i nadále dominuje internet a zásilkové služby, kde meziroční nárůst v červnu činil 27,8 %.
Zde jde ovšem o zpomalení v porovnání s předchozími měsíci s tím, jak se zákazníci mohou vracet do kamenných obchodů a na tržnice. Nákupy přes internet tak již nejsou tím hlavním nákupním kanálem, jak tomu bylo na hlavní vlně koronavirových uzavírek letos v dubnu.
Prodeje motorových vozidel klesly o 13,5 %, což je ale výrazně mírnější propad než v předchozích třech měsících. Nepříznivou roli v případě prodejů motorových vozidel nicméně hrají a dle všeho i nadále budou hrát nejistoty ohledně dalšího vývoje celkové situace v ekonomice a finanční situace domácností.
Maloobchod se, obdobně jako celá ekonomika, zvedá po prudkém úderu, jenž přišel ze strany koronaviru a s ním souvisejících omezeních ve fungování obchodů ve službách i výrobě. Je třeba si uvědomit, že ani maloobchod se nemůže rychle vrátit k výraznému a trvalému růstu.
Ne vše ještě v ekonomice i společnosti jako celku ideálně funguje a na spotřebitele a jejich chování samozřejmě budou dopadat nejistoty ohledně výhledu jejich finanční situace. Právě vyšší nejistoty povedou na straně spotřebních výdajů k výraznější opatrnosti ve srovnání s náladou, jež zde panovala před krizí.
Po loňském růstu maloobchodních tržeb (kromě motorových vozidel) o 4,8 % letos zřejmě směřujeme k celoročnímu poklesu. Přesto ale lze konstatovat, že květen a červen naznačují, že se tuzemský maloobchod obrazně řečeno postupně zvedá z popela. Za letošní první pololetí hlásí maloobchod kumulativní pokles tržeb o 1,3 % a data za samotný červen naznačují, že celkový pokles tržeb za rok 2020 může být o něco mírnější. Nicméně, platí konstatování, že ve hře zůstává spousta nejistot, jež povedou spotřebitele k opatrnosti při jejich rozhodování o nákupních výdajích.
Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Srovnejte si investice a spoření ZDARMA!
- Snadné a rychlé srovnání
- Spoření s nadstandardním úrokem
- Komplexní srovnání investičních nástrojů